Villkor för köp och användande av Goyada MasterCard

1. DEFINITIONER
Kortutgivaren Resurs Bank AB.
Kortet Ett i förväg betalt kort anslutet till MasterCards betalningssystem.
Kortköpare Den person som köpt Kortet av Kortutgivaren.
Kortinnehavare Fysisk person i vars namn Kortet utfärdas alternativt personen som innehar kortet.
Säljföretag Företag med onlineterminal som tillhandahåller varor och/eller tjänster mot betalning med Kortet.
Kortvärde Det penningvärde med vilket Kortet laddas och som kan användas för betalning.
Kvarvarande Kortvärde Det Kortvärde som kvarstår på Kortet vid varje given tidpunkt.
Användarvillkor De villkor som gäller för användning av Kortet och som anges nedan.
Personligt kort Personligt utgåva av Kortet som kan återladdas.
Presentkort Presentkortsutgåva av Kortet som ej är återladdningsbart.

2. ALLMÄNT OM KORTETS FUNKTION
Kortet är ett förbetalt kort som är anslutet till MasterCards betalningssystem.
Kortet utfärdas på ett visst förutbestämt penningvärde, Kortvärdet, som är bestämt i svenska kronor. Personligt kort kan efter utfärdandet laddas med ytterligare belopp. Presentkort kan ej återladdas.
Kortet kan användas för betalning i samband med köp av varor och tjänster vid MasterCards användningsplatser med onlineterminaler.
Kortet kan användas till kontantuttag i uttagsautomater eller på bankkontor.

3. PERSONLIGA KODER
Till Kortet utfärdas en personlig kod, s.k. PIN-kod. PIN-koden kan användas för att godkänna betalningar eller kontantuttag med Kortet.
Kortinnehavaren förbinder sig att inte avslöja koden för någon; att inte anteckna koden på Kortet eller låta anteckning om koden vara fäst vid, eller förvaras i samma omslag eller fodral som Kortet; och att inte heller i anteckning om koden ange dess karaktär av kod.

4. KÖP AV KORTET
Genom att köpa/beställa Kortet accepterar Du de villkor som framgår av detta köpeavtal samt accepterar Användarvillkoren nedan. Du är som Kortköpare ansvarig att de uppgifter som lämnas i samband med köpet är korrekta. Åldersgräns 18 år gäller för köp och användande av Kortet.

5. PRISER OCH AVGIFTER
Se separat information för aktuella priser och avgifter. Kortutgivaren förbehåller sig rätten att ändra avgifter och avgiftsstruktur i enlighet med gällande konsumentlagstiftning.

6. BETALNING AV VAROR OCH TJÄNSTER
Kortet kan användas i Sverige och utlandet för betalning av varor och tjänster hos Säljföretag.
Det kan förekomma att Kortet inte godkänns hos vissa Säljföretag för betalning av vissa typer av varor och tjänster.

7. GODKÄNNANDE AV BETALNING
Godkännande av betalning sker genom Kortinnehavarens underskrift, med PIN-kod, i terminal eller på annat av Kortutgivaren godkänt sätt.
Kortet får inte debiteras med mer än Kvarvarande Kortvärde vid varje givet betalningstillfälle varför Kortinnehavaren genom sitt godkännande försäkrar att täckning finns på Kortet, dvs. att Kvarvarande Kortvärde täcker betalningen och eventuella avgifter.

8. TRANSAKTIONER 1 ANNAN VALUTA
Transaktioner i annan valuta omräknas till svenska kronor. Vid omräkning från annan valuta gäller av Kortutgivaren tillämpad omräkningskurs samt för köptillfället gällande valutaväxlingspåslag. Kortinnehavare står risken för eventuella kursförändringar som kan inträffa under tiden från betalning till dess att omräkning sker av Kortutgivaren.

9. REGLER FÖR KORTETS ANVÄNDNING OCH FÖRVARING
Det Personliga kortet får endast användas av Kortinnehavaren, d.v.s., den person det är utfärdat för och vars namn anges på Kortet. Kortinnehavaren ska före användning förse det Personliga kortet med namnunderskrift på därför avsedd plats. Det Personliga kortet är giltigt endast med Kortinnehavarens namnunderskrift.

Presentkortet får användas av personer till vilka Kortköparen gett sitt medgivande.

Kortet är en värdehandling som alltid ska förvaras på betryggande sätt. Kortinnehavaren ska genast meddela Kortutgivaren om Kortet har förkommit eller om det kan misstänkas att någon annan fått kännedom om PIN- koden.

10. GILTIGHETSTID
Kortet är giltigt, och dessa villkor börjar gälla, då Kortet utfärdas och det gäller till den tidpunkt som anges i samband med betalning. Efter denna tidpunkt kan Kortet inte användas för betalning.
Kortvärde och Kvarvarande kortvärde är på Presentkortet giltiga i tolv månader från köpdatumet. Efter denna tidpunkt kan Presentkortet inte användas för betalning oavsett giltighetsdatum präglat på Presentkortet.

11. ÅTERBETALNING AV KVARVARANDE KORTVÄRDE (gäller endast Personligt kort))
Under förutsättning att 1) Kvarvarande Kortvärde täcker eventuell avgift för återbetalning och 2) Kortets giltighetstid gått ut kan Kortinnehavaren skriftligen inom trettio dagar från utgången av Kortets giltighetstid begära att Kortutgivaren ska återbetala Kvarvarande Kortvärde.
Återbetalning sker tidigast 31 dagar efter spärr. Återbetalning sker till av Kortinnehavaren anvisat konto. Kortutgivaren har rätt att ta ut en särskild avgift för återbetalning enligt denna punkt.

Har begäran om återbetalning inte framställts inom angiven tid är Kortinnehavarens rätt att återfå Kvarvarande Kortvärde förfallen och beloppet tillfaller Kortutgivaren.

12. FÖRLUST OCH SPÄRR AV KORT (gäller endast Personligt kort)
Kortinnehavaren är ansvarig för förlust av Kortet från den tidpunkt då Kort mottagits av Kortinnehavaren eller av annan för Kortinnehavarens räkning.
Kortinnehavaren ska vid misstanke om missbruk av Kortet underrätta Kortutgivaren samt försöka omhänderta Kortet.
Förlust av Kortet ska omedelbart anmälas till Kortutgivaren. Vid förlust av Kortet i Sverige på telefon 08- 704 48 65 (dygnet runt) och vid förlust av Kortet utomlands på telefon +46 (0) 8 704 48 65 (dygnet runt).
Kortutgivaren ska i samband med förlustanmälan spärra Kortet. I avsikt att förhindra brott eller annat missbruk av Kortet eller kod har Kortutgivaren även rätt att utan sådan begäran spärra Kortet. Spärrat Kort kan inte återaktiveras.
Finns, då spärr av Kortet sker, ett Kvarvarande Kortvärde kan detta efter skriftlig begäran återbetalas till Kortinnehavaren.
Återbetalning sker tidigast 31 dagar efter spärr. Återbetalning sker till av Kortinnehavaren anvisat konto. Kortutgivaren har rätt att ta ut en särskild avgift för återbetalning enligt denna punkt.

13. KONTOUTDRAG
Kontoutdrag sänds inte ut till Kortinnehavaren eller Kortköparen.

14. RÄNTA
Tillgodohavandet på Kortet löper utan ränta.

15. ANSVARSBEGRÄNSNING
Kortutgivaren är inte ansvarig för skada som beror på svenskt eller utländskt lagbud, svensk eller utländsk myndighetsåtgärd, krigshändelse, strejk, blockad, bojkott, lockout, brand, sabotage eller annan omständighet som står utanför Kortutgivarens kontroll.
Förbehållet ifråga om strejk, blockad, bojkott och lockout gäller även om Kortutgivaren själv är föremål för- eller vidtar sådan åtgärd.
Förhindras Kortutgivaren till följd av omständighet som anges ovan att fullgöra åtagande gentemot Kortinnehavaren, ska Kortutgivaren vara berättigad att uppskjuta fullgörandet härav, till dess hindret upphört.
Kortutgivaren är inte heller skyldig att i andra fall ersätta skada som uppkommer, om Kortutgivaren varit normalt aktsam. Kortutgivaren är inte i något fall skyldig att utge ersättning för indirekt skada.
Kortutgivaren ansvarar inte för skada som uppkommer genom att Säljföretag inte accepterar Kortet eller har upphört med sin verksamhet.
Kortutgivaren svarar aldrig, även om Kortutgivaren varit vårdslös, för att Kortinnehavaren eller annan Kortinnehavare p g a bristande funktionalitet inte kunnat utnyttja Kortet vid betalning och därmed inte kunnat tillgodogöra sig rabattsbonus/återbäring eller annan förmån.

16. REKLAMATIONER
Det Säljföretag som tillhandahållit den vara eller tjänst som betalats med Kortet svarar gentemot Kortinnehavaren i enlighet med vad som avtalats och gällande lagstiftning. Reklamation avseende vara eller tjänst ska riktas till Säljföretaget.
Reklamation avseende felaktig debitering ska riktas till Kortutgivaren. Sådan reklamation ska ske så snart som möjligt, dock senast en månad efter det att Kortinnehavaren upptäckt eller borde ha upptäckt felet, avseende de transaktioner som reklamationen avser.

17. ÖVRIGT / TILLÄMPLIG LAG / TVISTER
Svensk rätt ska tillämpas beträffande villkoren för Kortet. Svenska domstolar är behöriga att pröva eventuella tvister om Kortet.

18. INFORMATION ENLIGT DISTANS- OCH HEMFÖRSÄLJNINGSLAGEN (2005:59)
Distansavtal är ett avtal som träffas på distans mellan näringsidkare och konsument och där kommunikationen uteslutande sker på distans, såsom köp av en finansiell tjänst via Internet eller via telefon eller vid svar på annons i brevutskick.

Information om Kortutgivaren
Resurs Bank AB
Org nr


Telefon kundservice
Hemsida: www.resurs.se
Finansinspektionen är ansvarig tillsynsmyndighet för Resurs Bank verksamhet.

Information om skatter, avgifter eller kostnader
Till följd av detta avtal kan skatter, avgifter eller kostnader tillkomma som varken påförs av Kortutgivaren eller betalas Kortutgivaren.

Information om ångerrätt
Vid de tillfällen köp av Kortet ingås på distans har Kortköparen rätt att frånträda avtalet om köp inom 14 dagar räknat från den dag avtalet ingicks. Någon ångerrätt föreligger inte beträffande de enskilda avtal om köp av tjänster eller varor som kan ha betalats genom användning av Kortet.
Om ångerrätten utnyttjas upphör rätten att använda Kortet för nya betalningar. Frånträdande ska ske genom skriftligt meddelande till Kortutgivaren.
Om avbeställning sker ska Kortinnehavaren snarast och senast inom 30 dagar från det att avbeställningen skedde betala tillbaka utestående Kvarvarande Kortvärde. Betalning ska ske till det konto som anvisas av Kortköparen.
Även om köpeavtalet frånträds är Kortinnehavaren skyldig att betala eventuellt uppkomna avgifter som anges under punkten 5 i ovanstående Köpeavtal.

Klagomål
Köparen eller Kortinnehavaren kan vid klagomål vad gäller Kortet vända sig till Kortutgivarens kundservice. Om Kortköparen eller Kortinnehavaren önskar diskutera ärendet med oberoende part kan de vända sig till Konsumenternas Bank- och Finansbyrå, http://www.konsumentbankbyran.se.
Om Köparen eller Kortinnehavaren anser att klagomålet inte ger önskat resultat och det belopp tvisten rör överstiger visst minsta belopp kan Kortköparen eller Kortinnehavaren vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN), alternativt till Allmänna Reklamationsnämnden, Box 174,101 23 Stockholm, telefon: . En sådan anmälan ska göras inom sex månader från det att Kortutgivaren första gången
avvisar anspråket. Anmälningsblankett och information återfinns på www.arn.se.

Så behandlar Kortutgivaren Dina personuppgifter
Personuppgifter som Du lämnar i ansökan/avtal eller som registreras i övrigt i samband med förberedelse för, eller administration av, den aktuella tjänsten (t.ex. kreditupplysning och affärsbedömning) eller i övrigt inom ramen för kund/avtalsförhållandet, behandlas av Kortutgivaren och i förekommande fall även av annat bolag inom Kortutgivarens koncern för att fullgöra det aktuella uppdraget.
Behandling av uppgifter sker också för att Kortutgivaren ska kunna fullgöra sina förpliktelser enligt lag.
Personuppgifterna kan vidare utgöra underlag för Kortutgivaren marknads- och kundanalyser, affärs- och metodutveckling samt riskhantering riskhantering och statistik. Kortutgivaren kan också, om Du inte har begärt direktreklamspärr, komma att använda uppgifterna för att ge dig erbjudanden om nya produkter och tjänster.

I syfte att upprätthålla en god kund- och registervård kan Kortutgivaren komma att komplettera dina personuppgifter genom inhämtning från privata och offentliga register, t ex uppdatering av adressuppgifter med hjälp av statens person- och adressregister, Spar.

För att kunna fullgöra våra åtaganden gentemot dig och erbjuda dig en god service kan, inom ramen för gällande sekretessbestämmelser, dina personuppgifter ibland komma att lämnas ut till andra bolag inom Kortutgivarens koncern eller till företag som Kortutgivarens koncern samarbetar med. I vissa fall är vi också skyldiga enligt lag att lämna uppgifter, t ex till skattemyndighet och försäkringskassa.

Dina personuppgifter sparas inte under längre tid än vad som är nödvändigt med hänsyn till ändamålen för behandlingen.

Om Du önskar information om vilka personuppgifter om dig som Kortutgivaren behandlar kan skicka en skriftlig, av dig undertecknad, begäran till Kortutgivaren. På samma sätt kan Du anmäla att Du inte vill ha direktreklam från Kortutgivaren eller begära att Kortutgivaren tar bort eller rättar uppgifter som visar sig vara felaktiga eller ofullständiga.

Stockholm, November 2007